Предшколска установа Зрењанин
Пријава

Почетна О нама Дешавања Јавне набавке Вртићи САВЕТИ Галерија Контакт


Цитат
Учити дете знању не треба силом, него игром.
               - Платон
               


  T E М Е
  ********************
  Казне и награде
  Савети психолога
  Савети логопеда
  Штетни утицај бојанки
  Креативно васпитање


С А В Е Т И

Реч, две о дисциплини, казни и награди

Драги родитељи, пред вама је делић азбуке родитељсва, чији сте творци ви сами. Ако сте данас нерасположени, уморни, гладни или љути, уколико су деца кривци за овакво ваше стање, склоните новине ван њиховог домашаја и посветите им се у некој другој прилици. Од начина на који комуницирате са децом, од ваше отворености, уважавања и доследности, у многоме ће зависити клима и живот у свакој породици. Децу треба васпитавати кратко и јасно; кратко – јер су деца по природи нестрпљива, јасно – јер им је тешко да се удубе у оно што је нама важно. Дисциплина коју родитељ заводи у кући никада не сме бити усмерена ка понижавању и повређивању дечјег тела или осећала самопоштовање.

Казна

Дисциплиновање детета – кажњавањем треба вршити из васпитних разлога, уз чување самопоштовања и достојанства детета и родитеља. При кажњавању родитељи су често љути, недоследни и користе вербална објашњења која деца не разумеју. Казна је често усмерена на дечју личност и указује на немоћ родитеља. Никада не излажите дете бесу који га може повредити и приђите му тек када будете спремни да своја осећања изразите на адекватан начин. Деца би требало да слушају родитеље не из страха од казне већ из љубави. Избегавајте употрбу физичке казне, јер она доводи до привременог нестајања кажњаваног понашања, до појаве агресивности, анксиозности, повреде достојанства детета.

Похвала и награда

Похвале и награде су јачи подстицај за обликовање понашања од казне, јер дете има урођену потребу за признањем, пажњом и наклоношћу. Награду треба давати само у изузетном случајевима, за посебно залагање и успех, а не за сваку ситницу. тако се дете навикава да добије награду за све што учини, не развија осећај дужности, па се тако понаша и кад порасте. Уместо награде боље је користити похвалу. Тактично хваљење утиче на развој самопоуздања, развија код детета уверење да се родитељи интересују за његов рад. Похвала треба да помогне деци да стекну поверење у себе и само тада се она добро осећају у својој кожи. Похвала ће доћи до срца само ако родитељи верују у децу и прихватају их онаквим какви јесу. Наравно и похвала може штетно утицати ако је има превише.

Савет

Да не би сте похрешили, учествујте што више у дечјој игри, јер укључивање у оно што дете ради је добра прилика да се умањи коришћење похвале. Будите му партнер и друг у игри, охрабрите га да опише своје напоре и идеје и утичите да сама деца оцењују свој рад. Подстичите у њима самопоштовање тако што ћете им промишљено и одмерено поставити задатке. одрасли треба да подстичу код детета суд о себи на тај начин што ће сваки дечји успех пропратити коменјтаром у којем се тај успех повезује са неком дечјом способношћу или личном снагом у коју дете верује и до које му је стало. На крају, не треба заборавити да дете јанвише учи од својих родитеља. Ви сте им први и највећи извор сазнања, модели у понашању. Зато, указујте им на ствари и појаве, заинтересујте их, подстичите их да се чуде и питају, да гледају и трагају, да откривају… И никада им не ускраћујте одговор и пажњу коју заслужују сваког тренутка.

Copyright: Технички факултет "Михајло Пупин" Зрењанин, 2020.
Контакт e-mail: pomdir@predskolskazr.edu.rs